How to talk to your child about the changing climate?
Mali odkrywcy świata uwielbiają zadawać rodzicom pytania. Dlaczego niebo jest niebieskie, dlaczego woda jest mokra albo czym jest ten smog, skoro smoki występują w bajkach? Ważne jest, aby podjąć próbę odpowiedzi na trudne dla nas pytania i wzmacniać u naszych ciekawskich chęć poznawania świata.
- Udostępnij
- Udostępnij
- Udostępnij
Mali odkrywcy świata uwielbiają zadawać rodzicom pytania. Dlaczego niebo jest niebieskie, dlaczego woda jest mokra albo czym jest ten smog, skoro smoki występują w bajkach? Ważne jest, aby podjąć próbę odpowiedzi na trudne dla nas pytania i wzmacniać u naszych ciekawskich chęć poznawania świata.
To właśnie od rodziców dzieci czerpią wiedzę na temat przyrody i to od nich uczą się szacunku do niej. Dlatego warto samemu być przykładem w tej dziedzinie. Wasze dzieci wszystko widzą, dlatego jeśli sami segregujecie śmieci bądź zakręcacie wodę podczas szczotkowania zębów, to wasze pociechy prawdopodobnie też będą to robić.
Poza tym dużo rozmawiajcie – o wszystkim. Dlaczego jest dziś tak ciepło, czemu pada deszcz i czy to możliwe, żeby na pustyni spadł śnieg? Rozmawiając z dzieckiem:
- używajcie metafor – doskonałym przykładem jest Ziemia jako nasz dom; w naszym domu nie śmiecimy, dlatego też będąc w lesie nie można zostawiać tam śmieci, tylko trzeba je wyrzucić do odpowiedniego pojemnika;
- podkreślajcie to, co pozytywne – tutaj możesz odnieść się do wycieczek rowerowych; wsiadając na rower zamiast do auta sprawiacie, że powietrze nie będzie bardziej zanieczyszczone;
- mówcie językiem dziecka: prosty i zrozumiały język to podstawa – pamiętajcie, że kiedy używacie trudnego języka, wasze dzieci czują się tak, jakbyście wy czuli się, będąc w obcym kraju, którego języka nie znacie. Dlatego im prościej, tym lepiej;
- zadbajcie o emocje dziecka – jeśli dziecko mówi, że martwi się i boi smogu, ze spokojem wytłumaczcie mu, czym ten smog jest i nie bagatelizujcie jego emocji;
- możecie wspomóc się rysunkiem – kartka i kredki mogą uratować niejedną patową sytuację; wspólnie narysujcie, jak powinna wyglądać łąka w lesie i potem to omówcie.
Co ciekawe, istnieje wiele książek o tematyce ekologicznej, z których można skorzystać. Przykładem jest książka Rafała Witka „Po co wieje wiatr” albo książka Doroty Łoskot-Cichockiej „Smog w centrum miasta”. Możliwości są niemal nieograniczone!