Jak rozmawiać z dzieckiem o zmieniającym się klimacie?
Mali odkrywcy świata uwielbiają zadawać rodzicom pytania. Dlaczego niebo jest niebieskie, dlaczego woda jest mokra albo czym jest ten smog, skoro smoki występują w bajkach? Ważne jest, aby podjąć próbę odpowiedzi na trudne dla nas pytania i wzmacniać u naszych ciekawskich chęć poznawania świata.
- Udostępnij
- Udostępnij
- Udostępnij
Mali odkrywcy świata uwielbiają zadawać rodzicom pytania. Dlaczego niebo jest niebieskie, dlaczego woda jest mokra albo czym jest ten smog, skoro smoki występują w bajkach? Ważne jest, aby podjąć próbę odpowiedzi na trudne dla nas pytania i wzmacniać u naszych ciekawskich chęć poznawania świata.
To właśnie od rodziców dzieci czerpią wiedzę na temat przyrody i to od nich uczą się szacunku do niej. Dlatego warto samemu być przykładem w tej dziedzinie. Wasze dzieci wszystko widzą, dlatego jeśli sami segregujecie śmieci bądź zakręcacie wodę podczas szczotkowania zębów, to wasze pociechy prawdopodobnie też będą to robić.
Poza tym dużo rozmawiajcie – o wszystkim. Dlaczego jest dziś tak ciepło, czemu pada deszcz i czy to możliwe, żeby na pustyni spadł śnieg? Rozmawiając z dzieckiem:
- używajcie metafor – doskonałym przykładem jest Ziemia jako nasz dom; w naszym domu nie śmiecimy, dlatego też będąc w lesie nie można zostawiać tam śmieci, tylko trzeba je wyrzucić do odpowiedniego pojemnika;
- podkreślajcie to, co pozytywne – tutaj możesz odnieść się do wycieczek rowerowych; wsiadając na rower zamiast do auta sprawiacie, że powietrze nie będzie bardziej zanieczyszczone;
- mówcie językiem dziecka: prosty i zrozumiały język to podstawa – pamiętajcie, że kiedy używacie trudnego języka, wasze dzieci czują się tak, jakbyście wy czuli się, będąc w obcym kraju, którego języka nie znacie. Dlatego im prościej, tym lepiej;
- zadbajcie o emocje dziecka – jeśli dziecko mówi, że martwi się i boi smogu, ze spokojem wytłumaczcie mu, czym ten smog jest i nie bagatelizujcie jego emocji;
- możecie wspomóc się rysunkiem – kartka i kredki mogą uratować niejedną patową sytuację; wspólnie narysujcie, jak powinna wyglądać łąka w lesie i potem to omówcie.
Co ciekawe, istnieje wiele książek o tematyce ekologicznej, z których można skorzystać. Przykładem jest książka Rafała Witka „Po co wieje wiatr” albo książka Doroty Łoskot-Cichockiej „Smog w centrum miasta”. Możliwości są niemal nieograniczone!